reklama

Babičkine slíže

Vždy som u deda zašla aj do zadnej izby. „Ahoj Babička!" pozdravila som nahlas a usmiala som sa smerom k urne. Stála na skrini vedľa starých dutých hodín, kde si zvykla odkladať peniaze. Aj som prešla po nalepenom štítku s menom. Akoby som čakala dotyk mäkkej ruky. Niekedy som vzala urnu a privinula si ju ako malé šteňa. Chvíľu som len tak stála a dávala pozor, či nezacítim teplo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Na kuchynskej linke mám položenú zarámovanú starú fotografiu. Babka, dedo, mamina sestra a mamin brat. Najstaršia Babičkina fotka, ktorú mám. Moja mama ešte nebola na svete. A asi by sa nikdy nenarodila, keby jej mladší brat nezomrel ešte v pôrodnici. A potom by som nebola ani ja ani moja dcéra.

Babička ma naučila variť. Často sme spolu robili maďarské perkelty a prívarky. Keď sme čistili maličké cibuľky, hrešila, že dedo nevie vypestovať poriadnu cibuľu. Len malé gule, čo sa ťažko šúpu.

Silnými rukami s krátkymi prstami naraz vymiesila cesto z ôsmich vajec na domáce slíže. Potom vyvaľkala osem veľkých tenučkých plátov. Obradne sme ich nanosili do spálne na čisté plachty, aby sa presušili. Ostrým nožom rozkrájala pláty na tenké slíže. Ja som pozerala ako pevné ruky so stareckými škvrnami rezko narábajú s nožom, ktorý v pravidelnom rytme klopká o dosku. Keď sa nazbierala kôpka, opatrne som slíže posypala múkou a prehrnula prstami. Varili sme ich v obrovskom hrnci. Všetci sme ich zbožňovali. Občas sa pokúšame urobiť ich, dodržiavame presný postup, ale nikdy nie sú také ako od nej. Chýba im Babičkina duša. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mala rada fialovú farbu a neznášala vanilku. Donekonečna sme spolu hrávali karty a rozprávali sa o všetkom aj o ničom. Na mojom tanečnom venčeku mala peknú trvalú a čierne šaty s čipkou. A potom na stužkovej tiež.

Z táborov pri Balatone som jej ako decko nosila jablkové mydlo, ktoré si dávala do skrine medzi obliečky. Vzadu za obliečkami skrývala pred dedom fľašu borovičky. Na fľašku vždy poznačila čiarkou, pokiaľ je alkohol. Ale dedo vedel, kam má chodiť. Odpil z fľaše a dolial vodou. Na nás len sprisahanecky žmurkal, aby sme ho nezradili. Nikdy sme nezradili. Ale babka vedela, že tam chodí. Vraj keby fľašu neschovala, vypil by ju hneď. Takto ho strážila.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najlepším dezertom bolo vajce s cukrom. Babička nám ho miešala v starých horčičákoch, až kým hmota nebola biela a hladučká s obrovskými bublinami. Pomaly sme oblizovali lyžičky a uznanlivo prikyvovali. Nikto iný nemal trpezlivosť vymiešať vajce k takej dokonalosti. Iba ona.

Úžasných spomienok na maličkosti je veľa. 

Aj na spoločné víkendové obedy s babičkinými deťmi, ich deťmi a ich deťmi, dvadsať ľudí v malej obývačke. Z tváre jej žiarila spokojnosť, že sme všetci spolu. Len sa usmievala, so záujmom počúvala dokola opakované príhody svojich detí z mladosti, občas skontrolovala, či máme dosť vinejkypepsíčky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po jej smrti sme sa všetci naraz stretli až po piatich rokoch. Pochopili sme, že táto nenápadná osôbka bola tmelom celej rodiny. Ona mala silu držať všetkých pokope. 

Keď zomrela, prišla sa so mnou rozlúčiť. Vraj sa nemám báť. Vraj jej tam bude dobre. Možno prišla práve za mnou, lebo vedela, že jej smrť budem ťažko znášať. Vždy, keď na ňu myslím, rozmýšľam, či ma vidí. Či vie, že moja dcéra má meno po nej. Či vie, že každý deň jedávame z jej starých tanierov. Či vie ako spomíname na najlepšiu slaninu opraženú na hrebienky.

Kolobeh života.

Mojej Babičke a mojej dcére nebolo dopriate, aby sa stretli. Ale jej babičkou je už predsa moja mama. S ňou práve prázdninuje a zbiera zážitky a budúce spomienky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spomienky, ktoré budú v dospelosti hriať a veselo vyskakovať z komnát pamäte.

A možno teraz robia spolu podľa starého rodinného receptu domáce slíže.

jana blažeková

jana blažeková

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

osud ma trosku prikvacil ale nie je vsetkym dnom koniec Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu